Eco, ethische en

duurzame webwinkel

Mijn winkelmandje

Geen producten

Verzendkosten
Totaal

Afrekenen

Livraison offerte
Ons aanbod

Welkom, Aanmelden

Nieuwe klant? Maak uw account aan

4.53 / 5
We werken hard aan zero waste!

Het25.03.2019 /

SeBio is een jong en dynamisch bedrijf met enkele tientallen werknemers. Onze aardige (ja ja!) bazen hebben op basis van een bijzondere bedrijfsethiek, enkele jaren geleden Sebio hebben opgericht. Zij willen graag een horizontale hiërarchie behouden, waarin iedereen inspraak heeft en waarin elk idee - als het maar in overeenstemming is met onze waarden - in overweging wordt genomen.

Wij zijn een dynamisch team! Dus naast veel plezier maken, wordt er hard gewerkt om uw bestellingen snel te leveren, maar ook wordt er naar u geluisterd en werken we aan de ontwikkeling van onze online winkel om te voldoen aan uw behoeften op het vlak van ecologische verantwoording.

In de tijd waarin "anders consumeren" geen ideologie meer is, maar een noodzaak, hebben we – met veel plezier overigens - gemerkt dat uw keuzes in uw aankopen evenredig evolueerden naar zero waste of naar producten die het u in elk geval mogelijk maken om uw consumptie op een steeds respectvollere manier te benaderen.

Wat willen onze klanten in 2019? Wel, uw keuzes en onze statistieken zijn duidelijk, evenals uw berichten en verzoeken. Het verminderen van uw (ons) afval is niet langer een luxe. Dit is een duidelijk en goed gemotiveerde vraag van uw kant. En raad eens? We zijn het natuurlijk helemaal met u eens. Ook wij willen dingen sneller en verder doorvoeren. En we geloven dat we samen sterker staan om een meer respectvolle handel te eisen. Meer respect voor u, ons, onze planeet, onze gezondheid en onze kinderen.

Elke steentje telt in de bijdrage!

We zijn gemotiveerd, we zijn overtuigd, maar we zijn ook verplicht om te rekenen op uw welwillendheid. Tot op heden telt s assortiment nog lang niet alleen maar zero waste artikelen. Wij hebben onze producten echter altijd geselecteerd op basis van een aantal factoren die wij net zo belangrijk vinden: ecologische of biologische producten, die voldoen aan serieuze specificaties of merken die aanzienlijke inspanningen leveren in hun productiemethoden en -samenstellingen, eerlijke handel die zich bezighoudt met herbebossing of sociale rechtvaardigheidsprogramma's, dierenwelzijn of veganistische producten, houten speelgoed of artikelen die ons persoonlijk welzijn en dat van onze familie bevorderen..... kortom, tot nu toe was onze beweegreden tot aankoop een beloning voor fabrikanten die een sterke bedrijfsethiek hebben en onze klanten artikelen aanbieden die aan hun verwachtingen en waarden voldoen.

We blijven transparant voor onze klanten en als het ons wordt gevraagd, leggen we altijd uit waarom we vinden dat een item in ons assortiment moet worden opgenomen. Dit gezegd zijnde, zijn we niet perfect en hebben we soms een product of merk uit onze assortiment verwijderd, simpelweg omdat het na herbeoordeling niet meer aan onze normen voldeed.

Wanneer een klant een vraag heeft over een ingrediënt of een product, en we kunnen niet antwoorden op zijn vraag, aarzelen we niet om contact op te nemen met de fabrikant en dit door te geven zodat uw keuzes met kennis van zaken gemaakt kunnen worden.

We weten dat het een lange weg is en dat er werk aan de winkel is om de wereld van verantwoorde consumptie te verbeteren om een echt verschil te maken. Maar we laten ons niet ontmoedigen en dragen onze steentjes bij aan de bouw van een consumptiepatroon dat dringend aan verandering toe is.

Wat betekent dat in de praktijk?

We zijn met z’n allen bij elkaar gaan zitten: marketing, grafisch team, web- en ontwerpteam, logistiek, klantenservice… Wat kan 'beter' gedaan worden? Hoe kunnen we ons afval verminderen? Hoe kunnen we onze fabrikanten effectiever aanmoedigen om hun productie te verminderen? Hoe kunnen we onze klanten meer duurzame, praktische en betaalbare artikelen aanbieden? Hoe kunnen we lokale ambachtslieden aanmoedigen? Wie doet wat, voor wanneer?

We zullen u niet met ons actieplan vermoeien (het is niet de bedoeling u de lust te ontnemen), maar we willen wel de (eerste) belangrijkste beleidslijnen van onze nieuwe versterkte aanpak naar zero waste met u delen:

  1. Allereerst - en dit is een belangrijk punt voor ons - blijven we naar u luisteren! We hebben een speciale mailbox gecreëerd voor al uw coole suggesties met betrekking tot zero waste: zerowaste@sebio.be

  2.  Vervolgens hebben we intern een klein comité in het leven geroepen en een "zero waste-ambassadeur” aangesteld die als missie heeft contact op te nemen met fabrikanten die hun productie of verpakkingsconsistentie nog moeten verbeteren. Solide cosmetica bijvoorbeeld, is heel mooi..... maar verpakt in plastic, we zijn het met u eens, het slaat de plank een beetje mis. We hebben niet de kracht om dingen in één klap te veranderen, maar we willen onze bijdrage versterken door meer tijd aan deze taken te besteden en door een effectieve verbinding tussen onze klanten en leveranciers tot stand te brengen.

  3. Ook al is het logistiek niet altijd gemakkelijk (bewaring, afwezigheid van barcodes, enz.), we hebben onze bereidheid bekrachtigd om meer samen te werken met kleine producenten en ambachtslieden die zich richten op eenvoudige producten, kwaliteit, producten die weinig bewerkt zijn maar wel met respect verpakt zijn. Iedereen wordt uitgenodigd om nieuwe merken voor te stellen die deze milieuafspraken respecteren.

  4. We hebben een aantal prioritaire acties gedefinieerd om ons logistiek afval en onze ecologische voetafdruk te verminderen (we zullen u hierover binnenkort informeren).

  5. We zullen onze blog o.a. gebruiken om regelmatig met u te communiceren over onze zero waste inspanningen en - naar we hopen - onze kleine successen.Uw eisen en nieuwe consumptiegewoonten zijn niet alleen een gezonde zakelijke uitdaging: ze motiveren ons enorm op menselijk vlak en geven zin aan ons werk. Elke dag, door uw aankopen, geeft u ons hoop. We zullen dus ons best doen om het te verdienen.

Samen naar zero waste........... Tot snel!

Met vriendelijke groeten, Nicolle

Onze Merken